Alla inlägg den 4 november 2008

Av Jenny - 4 november 2008 22:00

Det är så skönt och jag uppskattar de stunder jag verkligen mår bra, när jag känner mig som mitt normala jag....som nu. Har precis tittat på en söt film på TV4 sport om ett tvillingpar som spelar bakset i skollaget. Kände under hela filmen att magen var lugn, jag mådde bra. Det gäller att rida på den vågen och njuta och gå in för att det ska hålla i sig fortsättningsvis.


En sak jag inte skrev i mitt första inlägg idag är att jag började gråta inför min ena kollega på jobbet....lite pinsamt, men ändå helt ok. Det var för att jag hade ont i magen och för stunden kände mig så totalt maktlös och less på att ha mått så fysiskt dåligt i ca två veckor. Därför är det så otroligt skönt att just här och nu när jag sitter och skriver känner mig behagligt trött och utan smärtor.


Min underbara man kom precis hem och nu är det dags att sova, god natt alla mina nära och kära!

ANNONS
Av Jenny - 4 november 2008 18:12

Min kollega på jobbet känner en person som har kurser i Mindfulness, han ska kolla med henne när nästa är för han tycker jag ska gå på den.


Vad är då Mindfulness? Så här står det på Wikipedia:

Mindfulness, eller medveten närvaro (som det kommit att kallas på svenska)

Metoden eller snarare förhållningssättet kommer ursprungligen från den asiatiska vipassana traditionen och senare den zenbuddistiska. Den amerikanska läkaren Jon Kabat-Zinn kan ses som den som "initierade mindfulness i väst". Han startade och driver Stress Reduction Clinic and the Center for Mindfulness in Medicine, Health Care, and Society at the University of Massachusetts Medical School. Andries Kroese, norsk läkare och författare startade senare ett center för mindfulness i Norge.

Mindfulness handlar om att leva mer närvarande i nuet, och se saker och ting som dom är. Det handlar om att finna ett sinnelag inom sig, som präglas av kvaliteter såsom, frid, acceptans, närvaro, icke-dömande, m.m Många gånger kanske vi snarare upplever våra egna tankar om människor eller situationer, än det som verkligen är. Man kan tycka att närvaro inte borde vara något man behöver träna på, men i vårt sönderstressade samhälle snurrar livet liksom bara på och många har så mycket omkring sig att de inte anser sig hinna vara närvarande i nuet… När vi inte stressar för att hinna, kanske vi oroar oss för framtiden eller ältar det förgångna… Så det är inte så överraskande att begreppet mindfulness i dag har nått stor spridning i vår del av världen, och anammats i allsköns olika sammanhang. Allt ifrån kognitiv beteende terapi, meditation och filosofiska forum, till kurser som handlar om självkännedom, ledarskapsutveckling och konflikthantering. Områdena man kan applicera mindfulness på tycks vara i det närmaste oändliga. Det är egentligen inte rätt att kalla det en metod, utan snarare handlar det om ett förhållningssätt som följer med oss in i livets olika arenor.

Det ger en mängd olika öppningar, t.ex.:

• Vardagssituationer, som att inte hänga upp sig på småsaker eller vad andra människor gör eller inte gör, känna sig uppriktigt nöjd medan man städar och tvättar, höra fåglarna och känna luften i det friska andetaget, ta sig tid att lyssna och möta den människa man har framför sig, vara mer vaken och benägen att se chansen medan den är där… o.s.v

• Vi kan förbättra våra relationer avsevärt genom att vara mer närvarande i stunden. Lära oss lyssna, praktisera acceptans och det icke-dömande förhållningssätt som följer av att leva utifrån medveten närvaro.

• Det är en enastående metod för att öka medvetenheten om det inre livet. Vilka tankar som ligger till grund för att skapa en viss upplevelse i livet. De flesta av oss går omkring och identifierar oss med en massa tankar om oss själva och livet som egentligen inte är sanna. Vi har bara vant oss vid dem och tar dem för sanna. Mindfulness kan hjälpa oss att identifiera och släppa taget om sådana tankar som får oss att krympa eller må sämre än vi förtjänar.

• Terapeutiskt kan man arbeta med dålig självkänsla, relationsproblem, fobier, ångest, sorg, nedstämdhet, vilsenhet, stress, att förhålla sig till smärta och svåra sjukdomsdiagnoser m.m

• Meditation är en metod som ofta används i samband med att man tränar på att öka sin medvetna närvaro. Det ger oss möjlighet att hitta ett inre lugn bortanför det ständiga bruset som pågår i våra sinnen. Då får vi också lättare kontakt med våra känslor och vår innersta vilja. Det kan alltså hjälpa oss att veta vad vi vill.

• Har man intresset för existentiella teman och de stora frågorna som Gudsbegreppet, Livets mening och syften? m.m så kan mindfulness leda oss till en hel del spännande vägar att utforska.

Det finns några centrala metoder man använder inom mindfulness:

1. Andningsankaret (att betrakta andningen. Det har en samlande och fokuserande effekt. Sinnet lugnar sig och vi blir mer närvarande)

2. Mindful Yoga (en enkel form av yoga som trycker mer på vår närvaro i rörelsen än att vi utmanar oss själva i ställningen)

3. Meditation (ett sätt att stilla tankarna och fokusera. Att bara sitta i tystnad med sig själv)

4. Gående meditation (samma sak som ovan, men man går mycket långsamt, med intentionen att vara djupt medveten om varje steg)

5. Formeln SOAL (Stanna upp, Observera, Acceptera, Låt gå)

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Mindfulness
ANNONS
Av Jenny - 4 november 2008 14:20

Idag har jag faktiskt ganska ont i magen igen, bokade av akupunkturen då jag får ont av att ligga på magen. Vet inte riktigt vad jag ska göra med det här. Behöver kanske andra mediciner för att få ordning med det. Har ju mina mentala övningar i form av Qigong och meditation, vilket hjälper mycket. Men stundvis varje dag kommer det jobbiga attacker, idag mer än igår som jag upplevde som en väldigt bra dag. Undrar om det är bra eller dåligt att träna när man har magkatarr, för det tänkte jag göra imorgon. Men det kan väl knappast vara dåligt?


En av mina kollegor och jag satt nyss och pratade lite, hon tycker jag ska prata med min IVF-läkare. För som jag känner nu så undrar jag hur jag ska orka en IVF-behandling inom en månad. Jag vill känna mig som superwoman när jag gör det, vilket jag inte gör nu. Det här kommer ta tid att bli helt bra ifrån har jag förstått. Som tur är har jag ett jobb där jag kan styra mina tider själv. En annan kollega pratade med mig precis innan lunch, han är superbra, lugnet själv. Han har hållt på mycket med avslappningsövningar, meditation och mindfulness. Han ser direkt på mig när jag inte mår bra, då kommer han och sätter sig och gör någon liten andningsövning eller avslappningsövning med mig. Oftast andas vi på ytan, man ska sitta rakt och sikta på en punkt nedanför naveln när man andas in. Och ta mig tusan det hjälper. Smärtan klingar av och man blir lugn av en sådan otroligt enkel handling.


Började skriva det här inlägget vid 12:30 och nu har jag ätit lunch (tuggat långsamt och länge, Mor du skulle vara stolt om du såg mig:-) och nu känner jag mig mycket bättre.


Jag ska ta mig igenom det här, så det så!

Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ Min sida om barnlängtan och IVF! med Blogkeen
Följ Min sida om barnlängtan och IVF! med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se